• Health Village Banner

    HUS Terveyskylä

    Digitaaliset kanavat sairaanhoitoon – Terveyskylässä tekniikka menee ihmisen luokse

    Tutustu asiakastarinaan

  • Hoas Banner

    Hoas

    Unelmien kämppäkavereita älypuhelimella – digitaalinen palvelu huonetoverin hakuun

    Tutustu asiakastarinaan

  • Kommunal Banner

    Ammattiliitto Kommunal

    Parempia, henkilökohtaisempia palveluita ja viestintää jäsenille

    Tutustu asiakastarinaan

  • Red Barnet Banner

    Tanskan Pelastakaa Lapset -järjestö

    Paremmalla yhteistyöllä ja helpommalla työnteolla enemmän varoja lasten auttamiseen

    Tutustu asiakastarinaan

  • Hafslund Banner

    Hafslund ASA

    Tietoturvan ja hallinnan lisääminen pilvessä Enterprise Mobility & Securityn (EMS) avulla

    Tutustu asiakastarinaan

  • Varma Banner

    Varma

    VarmaWorks helpottaa yritysten ja yrittäjien arkea tarjoamalla joustavia ja yhteisöllisiä tilaratkaisuja

    Tutustu asiakastarinaan

  • Innofactor Skilli banner kuva

    Innofactor Skilli

    Tavoitteemme on kaksinkertaistaa oppimistulokset ja mahdollistaa laadukas opetus rajatuilla resursseilla

    Tutustu asiakastarinaan

  • Väestörekisterikeskus Banner kuva

    Väestörekisteri-
    keskus

    Kansalainen sähköisten palveluiden keskiössä – VRK:n Palvelunäkymien palvelumuotoilu

    Tutustu asiakastarinaan

  • KEHA-keskus banner kuva

    KEHA-keskus

    Digitaalisen työympäristön suunnittelu ja toteutus – vain kuukaudessa

    Tutustu asiakastarinaan

  • Rapala banner kuva

    Rapala

    Toiminnanohjausjärjestelmän avulla hallittua johtamista ja parhaimpien prosessien jalkauttamista

    Tutustu asiakastarinaan

  • Tanskan Syöpäjärjestö banner kuva

    Tanskan Syöpäjärjestö

    Ajantasaista asiakastietoa pilvipohjaisen analytiikkapalvelun avulla

    Tutustu asiakastarinaan

25.05.2012

Terveyttä huoltamassa ATK-päivillä (ja paljon keskustelua julkisista hankinnoista)

Jälleen kerran on takana Suomen vuoden suurin sosiaali- ja terveydenhuollon IT-tapahtuma, Terveydenhuollon ATK-päivät. Päivät pidettiin tällä kertaa Helsingissä ja pääyhteistyökumppanina Kuntaliitolle toimi HUS. Tapahtuma oli tälläkin kertaa onnistunut ja siitä iso kiitos kaikille järjestelyissä mukana olleille. Se miten hyvin terveyden huoltamisessa onnistuttiin jääköön toiseen kertaan ja eri blogiin. :)

Helsinki paikkana ja HUS yhteistyökumppanina oli ajankohtaan nähden oiva valinta, sillä yksi isoista puheenaiheista päivien aikana oli pääkaupunkiseudun potilastietojärjestelmän uudistamiseen tähtäävä hanke Sirius 2. Oli hienoa nähdä, miten tämä hanke on aktivoinut kenttää ja haastanut toimijat hakemaan uudenlaisia ja entistäkin parempia ratkaisuja haastavana pidetylle terveydenhuollon markkinalle. Päivien screenauksen perusteella useampi taho olisi tuomassa esiin uudenlaista (ainakin Suomesta käsin tarkasteltuna) ratkaisuaan potilastietojärjestelmäksi. Olen siinä onnekas, että mukana joukossa on myös Innofactor, joka ilmoittautui kisaan mukaan yhdessä Euroopan johtavan potilastietojärjestelmätoimittajan, hollantilaisen Chipsoftin kanssa.

Kumppaneita tapaamassa

Innofactorilla oli ilo olla mukana yhtenä pääkumppaneista ja sai järjestettäväkseen yhdessä Microsoftin, HP:n ja TDC:n kanssa ATK-päivät starttaavan kumppanitapahtuman maanantaina 14.5. Tapahtuma järjestettiin Kulosaaren kasinolla ja puitteet olivat kunnossa niin paikan kuin kelinkin puolesta. Siellä moni sai lentävän lähdön tuleviin päiviin ja moni antoisa keskustelu sai alkunsa, usein aiheena olivat julkiset hankinnat.

Paljon keskustelua julkisista hankinnoista

Jos keskustelu pyöri paljon pääkaupunkiseudun potilastietojärjestelmän parissa, niin riitti sitä myös muutoin julkisista hankinnoista. Kuten viime aikoina olemme kaikki saaneet taas mediasta lukea, ovat erityisesti terveydenhuollon IT-hankinnat olleet voimakkaasti tapetilla, lähinnä niihin "tuhlatun" rahan takia. On varmaan löydettävissä hankkeita, jotka ovat epäonnistuneetkin. Itseäni jää kuitenkin monesti mietityttämään näiden uutisten parissa, että milloin olen viimeksi (jos koskaan) törmännyt otsikkoon "Julkinen hankinta täytti tonttinsa" tai "Käyttäjät yllättyneitä - monimutkainen prosessi voidaankin hoitaa yksinkertaisesti!". Fakta on kuitenkin se, että kyllä terveydenhuollosta ja julkiselta puolelta yleensäkin löytyy runsaasti onnistuneita hankkeita, mutta niitä ei asetettujen tahojen toimesta tutkita ja ne eivät ylitä uutiskynnystä. Uutisoinnin puutteesta johtuen varsinkin kansalaisille suunnattujen palveluiden käytön yleistyminen hidastuu.

Milloin ongelmat tappavat mahdollisuudet?

Joissain tilanteissa julkisissa hankinnoissa sorrutaan siihen, että ne toteutetaan organisaation toiminnan ja sisäisten prosessien näkökulmasta, eikä niistä tule riittävän käyttäjälähtöisiä "massahittejä". Tapa tehdä julkisia hankintoja osaltaan valitettavasti ohjaa tähän. Aina ei nähdä sitä, että kyllä julkishallinnossakin syntyy erinomaisia ideoita siitä, miten voitaisiin tehostaa työskentelyä, palvella paremmin asiakkaita (kansalaisia, kuntalaisia, potilaita) sekä tuoda säästöjä joiden avulla verorahat voitaisiin suunnata tehokkaammin. Toki, eiväthän pelkät ideat näy, vaan se miten ne saadaan toteutettua. Tämä on se kohta jossa julkishallinnossa joskus ongelmat muodostuvat suuremmiksi kuin mahdollisuudet. Kun jossain syntyy idea, jota olisi syytä kokeilla, alkaa yleensä suunnittelupalavereiden kierre, pyydetään lausuntoja, tutkitaan lainsäädäntöä jne. Yksinkertaiselta tuntunut idea saattaa muodostua tässä vaiheessa ongelmavyyhdeksi, jota pitää määritellä ehkä jopa vuosi ennen kuin sitä pystytään viemään eteenpäin. Julkishallinnon kestävyysvajeen korjaamiseksi voisi tutkia sitä, pystyisikö lainsäädäntöä ja viranomaisten toimintamallia muuttaa sellaiseksi, mikä sallisi rohkeammin kokeilla "maalaisjärjellä" uusia asioita ilman pitkiä ja raskaita hallinnollisia selvityksiä.

Let the games begin

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, on hienoa olla näkemässä miten pääkaupunkiseudun rohkea potilastietojärjestelmien uudistamiseen tähtäävä hanke etenee ja vielä hienompaa on se, että olemme Innofactorissa yhdessä pääkumppanimme Microsoftin tuella löytäneet erinomaisen kumppanin, jonka kanssa pääsemme tarjoamaan uudenlaista ja edistyksellistä vaihtoehtoa Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon IT-markkinalle.

Jyrki Vepsäläinen
Business Area Executive
Kirjoittaja tykkää kehittää ja viihdyttää, ja on toiminut julkishallinnon ratkaisujen parissa kohta 10 vuotta.

<span title="key: bc_comments" style="color:red;">Content bc_comments not found!</span>

<span title="key: bc_addcomment" style="color:red;">Content bc_addcomment not found!</span>

Content name not found!:   
Content comment not found!:   
Content verification not found!: Content bcverifyquestion not found! Content bcnine not found! Content bcminus not found! Content bcfive not found!?

Content answer not found! 

Content bc_verificationnotice not found!

Innofactor Oyj

Keilaranta 9
02150 Espoo
contact@innofactor.com
+358 10 272 9000
Ota yhteyttä!